Paketti- ja kuorma-autoilu siirtyy askel kerrallaan vihreämpään tulevaisuuteen

25.5.2021

Liikenne aiheuttaa Suomen kasvihuonekaasupäästöistä noin viidenneksen. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan henkilöliikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on noin 10 prosenttia, ja tieliikenteen tavarakuljetusten noin 7 prosenttia. Hyötyajoneuvojen eli paketti- ja kuorma-autojen saaminen vihreän energian piiriin on siis tärkeää, mutta hankalampaa kuin henkilöautojen. Fordilla arvioidaan, että jo vuoteen 2030 mennessä kuitenkin joka kolmas myydyistä hyötyajoneuvoista on joko ladattava hybridi tai täyssähköauto.

Autoteollisuus on ottanut tavoitteekseen liikenteen sähköistämisen. Ford on kertonut, että jo viiden vuoden kuluttua kaikki Euroopassa valmistettavat autot ovat joko ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja.



Yritysmyyntipäällikkö Jyri Simola on ollut lähes 20 vuotta Fordilla työssä, ja nähnyt monta kulmaa autoalasta. Tällä hetkellä hyötyajoneuvojen puolella pohditaan erityisesti mikä käyttövoima sopii minkäkin yrityksen käyttötarpeisiin parhaiten, sekä miten yritysten vihreät arvot toteutuvat jatkossa.

”Tavaroiden kuljettaminen pitkiä matkoja ei sähköautolla vielä taitu, mutta monessa muussa tapauksessa sähköllä voidaan hyötyajojakin hoitaa. Esimerkiksi rakennusalalla matkat ovat pääsääntöisesti lyhyempiä. Muutaman kymmenen kilometrin matkat päivittäin taittuvat jo näppärästi sähköllä. Sähkön lisäksi vaikkapa ekologisempi diesel vähentävät päästöjä”


Hyötyajoneuvoa ei valita tunteella

Kuorma- tai pakettiauton hankinnassa tarve ratkaisee eniten. Vaikka halu olisikin päivittää ympäristöystävällisempi auto, se ei välttämättä ole vielä mahdollista arjen näkökulmasta.

”Työsuhdeautossa veroetu tai ympäristön arvostaminen voi kannustaa valitsemaan sähköauton. Hyötyajoneuvoissa puntaroidaan enemmän muitakin asioita: miten työpäivä saadaan järkevästi hoidettua, ja mitkä ovat auton käyttökustannukset. Hyötyajoneuvo valitaan siis faktojen perusteella paljon vankemmin kuin henkilöauto”, Simola toteaa.


Simola arvioi, että iso muutos on tulossa, kun täyssähkömallit lisääntyvät markkinoilla ja niiden toimintamatka saadaan vastaamaan paremmin erilaisia käyttötarpeita. ”Ford lanseeraa täyssähköisen E-Transitin, jolla on parhaimmillaan 350 kilometrin toimintamatka, ja pikalatauksella saadaan reilussa puolessa tunnissa akku ladattua 80 prosentin varaukseen. Tässä ollaan jo sen äärellä, että monessa hyötyajossa tämä on riittävä toimintamatka ja latauksen nopeus. Tokikaan tällä ei ajella Helsingistä Rovaniemelle yhtä soittoa. Myös latausverkostoon kaivataan vielä paljon uusia pisteitä”, Simola kertoo


Toiminnan uudelleen muotoilu keskeistä

Teknologian kehittymisen, latausverkoston kattavuuden sekä hankintahinnan kohtuullisuuden ohella Simola pitää hyötyajoneuvojen puolella muutoksen syntymisessä keskeisenä sitä, että koko yrityksen toimintaa katsotaan uudesta kulmasta.

”Suurin kysymys on, onnistutaanko muuttamaan toimintamalleja ja rakentamaan täysin uusia tapoja toteuttaa työtä. Voidaanko esimerkiksi muuttaa tavaroiden kuljetusta tulevaisuudessa niin, ettei sama auto kuljeta tavaraa koko maan poikki, tai pystytäänkö työpäivän ajoja muokkaamaan erilaisiksi niin, että sähköautojen toimintamatka on kattava? Teknologian ohessa uudet toimintamallit ovatkin avain hyötyajoneuvopuolen vihreämpään tulevaisuuteen”, Simola toteaa.

Jo pitkään autoalalla työskennellyt Simola näkee, että nyt eletään mielenkiintoisia aikoja. ”Tällä hetkellä kiehtovinta on nähdä, kuinka asiakkaat ottavat vastaan uudet autot, jotka ovat todella erilaisia kuin aiempi autokanta. Lisäksi tulevaisuuden maalaaminen esimerkiksi sen suhteen, kuinka hyvin autonomisen ajamisen teknologia toimii kymmenen vuoden kuluttua, on mahdotonta sanoa. Sitäkin jään mielenkiinnolla odottamaan.”


Ladattavat hybridit - hyötyajoneuvot Yhteydenottopyyntö

Uutiset

Tarjoukset

Katso kaikki viimeisimmät tarjoukset Auto-Kilta Oy Lappeenranta

Uutiset

Katso kaikki viimeisimmät uutiset Auto-Kilta Oy Lappeenranta