Paketti- ja kuorma-autoilu siirtyy askel kerrallaan vihreämpään tulevaisuuteen
Liikenne aiheuttaa Suomen kasvihuonekaasupäästöistä noin viidenneksen. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan henkilöliikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on noin 10 prosenttia, ja tieliikenteen tavarakuljetusten noin 7 prosenttia. Hyötyajoneuvojen eli paketti- ja kuorma-autojen saaminen vihreän energian piiriin on siis tärkeää, mutta hankalampaa kuin henkilöautojen. Fordilla arvioidaan, että jo vuoteen 2030 mennessä kuitenkin joka kolmas myydyistä hyötyajoneuvoista on joko ladattava hybridi tai täyssähköauto.
Autoteollisuus on ottanut tavoitteekseen liikenteen sähköistämisen. Ford on kertonut, että jo viiden vuoden kuluttua kaikki Euroopassa valmistettavat autot ovat joko ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja.
Yritysmyyntipäällikkö Jyri Simola on ollut lähes 20 vuotta Fordilla työssä, ja nähnyt monta kulmaa autoalasta. Tällä hetkellä hyötyajoneuvojen puolella pohditaan erityisesti mikä käyttövoima sopii minkäkin yrityksen käyttötarpeisiin parhaiten, sekä miten yritysten vihreät arvot toteutuvat jatkossa.
”Tavaroiden kuljettaminen pitkiä matkoja ei sähköautolla vielä taitu, mutta monessa muussa tapauksessa sähköllä voidaan hyötyajojakin hoitaa. Esimerkiksi rakennusalalla matkat ovat pääsääntöisesti lyhyempiä. Muutaman kymmenen kilometrin matkat päivittäin taittuvat jo näppärästi sähköllä. Sähkön lisäksi vaikkapa ekologisempi diesel vähentävät päästöjä”
Hyötyajoneuvoa ei valita tunteella
Kuorma- tai pakettiauton hankinnassa tarve ratkaisee eniten. Vaikka halu olisikin päivittää ympäristöystävällisempi auto, se ei välttämättä ole vielä mahdollista arjen näkökulmasta.
”Työsuhdeautossa veroetu tai ympäristön arvostaminen voi kannustaa valitsemaan sähköauton. Hyötyajoneuvoissa puntaroidaan enemmän muitakin asioita: miten työpäivä saadaan järkevästi hoidettua, ja mitkä ovat auton käyttökustannukset. Hyötyajoneuvo valitaan siis faktojen perusteella paljon vankemmin kuin henkilöauto”, Simola toteaa.
Simola arvioi, että iso muutos on tulossa, kun täyssähkömallit lisääntyvät markkinoilla ja niiden toimintamatka saadaan vastaamaan paremmin erilaisia käyttötarpeita. ”Ford lanseeraa täyssähköisen E-Transitin, jolla on parhaimmillaan 350 kilometrin toimintamatka, ja pikalatauksella saadaan reilussa puolessa tunnissa akku ladattua 80 prosentin varaukseen. Tässä ollaan jo sen äärellä, että monessa hyötyajossa tämä on riittävä toimintamatka ja latauksen nopeus. Tokikaan tällä ei ajella Helsingistä Rovaniemelle yhtä soittoa. Myös latausverkostoon kaivataan vielä paljon uusia pisteitä”, Simola kertoo
Toiminnan uudelleen muotoilu keskeistä
Teknologian kehittymisen, latausverkoston kattavuuden sekä hankintahinnan kohtuullisuuden ohella Simola pitää hyötyajoneuvojen puolella muutoksen syntymisessä keskeisenä sitä, että koko yrityksen toimintaa katsotaan uudesta kulmasta.
”Suurin kysymys on, onnistutaanko muuttamaan toimintamalleja ja rakentamaan täysin uusia tapoja toteuttaa työtä. Voidaanko esimerkiksi muuttaa tavaroiden kuljetusta tulevaisuudessa niin, ettei sama auto kuljeta tavaraa koko maan poikki, tai pystytäänkö työpäivän ajoja muokkaamaan erilaisiksi niin, että sähköautojen toimintamatka on kattava? Teknologian ohessa uudet toimintamallit ovatkin avain hyötyajoneuvopuolen vihreämpään tulevaisuuteen”, Simola toteaa.
Jo pitkään autoalalla työskennellyt Simola näkee, että nyt eletään mielenkiintoisia aikoja. ”Tällä hetkellä kiehtovinta on nähdä, kuinka asiakkaat ottavat vastaan uudet autot, jotka ovat todella erilaisia kuin aiempi autokanta. Lisäksi tulevaisuuden maalaaminen esimerkiksi sen suhteen, kuinka hyvin autonomisen ajamisen teknologia toimii kymmenen vuoden kuluttua, on mahdotonta sanoa. Sitäkin jään mielenkiinnolla odottamaan.”
Uutiset
-
Lexie Alford ja uusi täyssähköinen Ford Explorer johtivat ennennäkemättömän…
-
Ford Tourneo Connect sähköistyy; tulossa uusi ladattava hybridi
19.3.2024 – Ford vahvistaa suositun seitsemänpaikkaisen Tourneo Connect 1,2… -
Ford hinnoitteli Mustang Mach-E -mallit uudelleen Suomessa
7.2.2024 – Oy Ford Ab on hinnoitellut suositun täyssähköisen Mustang Mach-E… -
Uusi Ford Mustang; amerikkalainen ikoni syntyi uudestaan
Uusi Ford Mustang Fastback ja Convertible ovat nyt tilattavissa Euroopassa… -
Esittelyssä täysin uusi Ford Transit Connect; nyt myös ladattavana hybridinä
Ford Pron sähköistetty ja tehokas Transit-perhe saa uuden jäsenen yhtiön esitellessä… -
Esittelyssä uusi Ford Kuga; täydellinen paketti uutta muotoilua, teknologioita ja mukavuutta
Uusi Kuga on muotoilultaan raikas ja nykyaikainen niin ulkoa kuin sisältä. Mallissa… -
Ford tutkii mahdollisuutta valmistaa autonosia oliivipuusta
11.1.2024 - Oliivipuun hedelmät tunnetaan kaikkialla maailmassa välipaloina,… -
Ford vahvistaa asemiaan - vuoden myydyin pakettiautomerkki Suomessa jo viidettä vuotta peräkkäin
VANTAA, 2.1.2024 –Vuosi 2023 oli menestyksekäs Ford-pakettiautoille Suomessa,… -
Ford esitteli tyylikkään ja digitaalisen uuden Puman
Uudessa Pumassa on useita isommista autoista tuttuja ominaisuuksia, muun muassa… -
Ford E-Transit Customin hinnat julkistettiin; koko uusi Transit Custom -mallisto on nyt tilattavissa
8.12.2023 – Ford julkaisi tänään hinnat täysin uudelle täyssähköiselle E-Transit… -
Ford esittelee uuden Exit Warning -järjestelmän; vähentää oven avaamisesta aiheutuvien onnettomuuksien riskiä
7.12.2023 - Pakettiautot ovat yhä suuremmassa roolissa kaupunkiliikenteessä,… -
Ford Prolle tuplavoitto
Transit Custom on kansainvälinen vuoden pakettiauto 2024, Ranger vuoden paras…