Täysin uusi Ford Fiesta ST vie suorituskyvyn uudelle tasolle uraauurtavilla teknologioillaan

4.6.2018
  • Täysin uusi Ford Fiesta ST tarjoaa äärimmäistä ajamisen iloa ja kaikkien aikojen herkimmän, palkitsevimman ja kiehtovimman Fiesta-kokemuksen sekä huikean kolmisylinterisen moottoriäänen
  • Täysin uusi 200 hevosvoiman 1.5-litrainen EcoBoost-moottori kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa. Fiesta ST:ssä on ensimmäistä kertaa mekaaninen tasauspyörästön lukko, mikä parantaa pitoa kaarteissa.
  • Patentoidut voimaa ohjaavat jouset auttavat nopeammissa käännöksissä ja auton reagoinnissa. Ajotilavalinnan avulla suorituskyvyn voi säätää sopivaksi niin kaupunkiajoon kuin maantielle, ja liikkeellelähdön hallintatoiminto mahdollistaa tasaisen kiihdytyksen pysähdyksistä lähdettäessä
  • Entistä paremmat mahdollisuudet yksilöintiin ja enemmän teknologioita, mm. uusia yksilöintipaketteja, SYNC 3 -liitettävyys 8-tuuman kosketusnäytöllä ja ensiluokkainen B&O PLAY -äänentoistojärjestelmä



Vantaa, 21.5. 2018 – Täysin uusi Ford Fiesta ST on kaikkien aikojen herkin, kiehtovin ja ajokokemukseltaan hauskin Fiesta ST. Se tarjoaa valikoiman innovatiivisia urheilullisia teknologioita, jotka lisäävät tehoa ja suorituskykyä, kääntyvyyttä ja ketteryyttä sekä monipuolisuutta kaikkiin ajotilanteisiin koulukyydistä kilparadalle.

Täysin uudessa Fiestassa on Fordin täysin uusi 1.5 litran EcoBoost -bensiinimoottori, joka antaa 200 hevosvoiman tehon ja 290 Nm väännön, kiihtyy nollasta 100 kilometriin tunnissa 6,5 sekunnissa ja yltää 232 km/h huippunopeuteen. Kolmisylinterinen moottori on nyt ensimmäistä kertaa koskaan Ford Performance -mallissa.

Täysin uudessa Fiesta ST:ssä on nyt ensimmäistä kertaa valittavissa ajotilat, joiden avulla moottorin, ohjauksen ja vakaudenhallinnan käytön voi mukauttaa Normal-, Sport- tai Track-asetusten mukaan. Näin ajoneuvon luonne muuttuu joustavasta, arkikäyttöön istuvasta viistoperästä radalle sopivaksi urheiluautoksi napin painalluksella. Valinnaisvarusteena saatava liikkeellelähdön hallintatoiminto (Launch Control) auttaa kuljettajia kiihdyttämään tasaisen nopeasti pysähdyksistä rata-ajossa, tukenaan oma graafinen näyttö kojelaudan mittaristossa.

Fiesta ST:ssä on ensimmäistä kertaa tasauspyörästön lukko (LSD), joka optimoi pidon kaarteissa. Segmentissään ensimmäiset, Fordin patentoimat voimaa ohjaavat jouset terävöittävät kaarreajoa, tehostavat takaosan reagointikykyä ja parantavat ajotuntumaa.

Täysin uusi Fiesta ST on heti lanseerauksesta alkaen saatavilla kolmi- ja viisiovisena. Mukana on mukavuutta ja käytännöllisyyttä tarjoavia ominaisuuksia, kuten SYNC 3 -liitettävyys, ensiluokkainen B&O PLAY -äänentoisto ja edistyneitä kuljettajaa avustavia teknologioita, kuten kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.

”Viistoperäisten urheiluautojen kuljettajat odottavat paljon tältä pieneltä autolta. Olemme hyödyntäneet kaikkea sitä, mitä olemme oppineet aiemmista Ford Performance -malleista, kuten Focus RS ja Ford GT, ja kehittäneet sen perusteella täysin uudenlaisen Fiesta ST:n, joka asettaa uudet mittapuut hauskalle ajamiselle omassa luokassaan. Auton kolmisylinterisen moottorin ääni vakuuttaa kuljettajat heidän äidinkielestään riippumatta.”, sanoo Leo Roeks, Ford Performance Director, Europe.

Täysin uusi versio Fordin maineikkaasta viistoperästä on nyt tilattavissa. Ford Performance kehitti sen tarjoamaan niin arkista käytettävyyttä ja polttoainetehokkuutta kuin myös poikkeuksellisia ajokokemuksia, jotka imartelevat vasta-alkajaa, mutta ovat palkitsevia myös konkarille.

Lisää tehoa ja tehokkuutta

Fordin täysin uudessa 1.5 litran EcoBoost-moottorissa on turboahdin, korkeapaineinen polttoaineruiskutus, kaksi erillistä nokka-akselia sekä kolmisylinterinen arkkitehtuuri. Moottorin teho on 200 hv kierrosluvulla 6 000 kierr/min ja vääntömomentti 290 Nm kierrosalueella
1 600–4 000 kierr/min.

Moottorin kolmisylinterinen arkkitehtuuri tarjoaa luontaisesti korkean väännön matalilla kierrosnopeuksilla. Suorituskykyä vahvistaa edelleen uusi turboahdin, jonka optimoidun turbiinisuunnittelun ansiosta ahtopaine nousee nopeammin ja viive on minimoitu nopeasti reagoivan ja hauskan ajokokemuksen aikaansaamiseksi.

Uusi epäsuoran imukanavaan ruiskutuksen ja suoraruiskutuksen yhdistelmä auttaa tuomaan korkeaa tehoa ja reagoivuutta sekä vähentää CO2-päästöjä ja parantaa polttoainetaloudellisuutta erityisesti kevyellä moottorikuormituksella.

Fiesta ST:n 1.5 litran EcoBoost-moottorissa on Fordin alallaan ensimmäinen kolmisylinteriselle moottorille suunniteltu sylinterinlepuutusjärjestelmä, joka tuotiin ensimmäisenä 1.0-litraiseen EcoBoost-moottoriin. Se parantaa Fiesta ST:n polttoainetehokkuutta heikentämättä kuitenkaan suorituskykyä.

Teknologia pysäyttää automaattisesti polttoaineensyötön ja venttiilin toiminnan yhdessä moottorin sylinterissä silloin, kun täyttä kapasiteettia ei tarvita, esimerkiksi vapaalla tai vakionopeudella ajettaessa moottorin kuormituksen ollessa vähäistä. Teknologia voi poistaa käytöstä tai käynnistää uudelleen yhden sylinterin 14 millisekunnissa – 20 kertaa silmänräpäystä nopeammin – ja tarjota näin täyden suorituskyvyn heti, kun sitä tarvitaan.

Kokonaan alumiinista valmistetussa moottorissa on integroitu pakosarja, joka parantaa tehokkuutta auttamalla moottoria saavuttamaan optimilämpötilan nopeammin ja tuottaa vääntöä nopeammin minimoimalla pakokaasujen kulkeman matkan sylinterien ja turboahtimen välillä.

Aktiivinen pakoventtiiliteknologia vahvistaa kolmisylinterisen moottorin ainutlaatuisen innostavaa, luonnostaan sporttista ääntä ja parantaa siten ajokokemusta.

Täysin uusi Fiesta ST kuluttaa polttoainetta 6,0 l/100 km ja sen CO2-päästöt* ovat 136 g/km. Pienhiukkasten suodatusteknologia vähentää nokipäästöjä.

Pitoa ja suorituskykyä

Kolmannen sukupolven Fiesta ST -malliin on ensimmäistä kertaa tarjolla valinnaisvarusteena Quaifen valmistama tasauspyörästön lukko (LSD). Se auttaa optimoimaan etuosan pitoa ja parantaa kaarreajoa taaten paremman pidon etenkin kaarteesta poistuttaessa.

Mekaaninen järjestelmä rajoittaa moottorin vääntövoiman välitystä pyöriin rajoitetulla pidolla pyörän sutimisen vähentämiseksi – esimerkiksi sisäpyörällä kaarreajon aikana. Lisäksi se parantaa vääntövoiman välitystä pyöriin paremmalla pidolla moottorin täyden suorituskyvyn hyödyntämiseksi.

Uusi tasauspyörästön lukko (LSD) toimii Fordin entistä paremman dynaamisen kaarreajon hallintajärjestelmän rinnalla, parantaa pitoa ja vähentää aliohjautumista jarruttamalla sisäpuolen etupyörää kaarreajossa.

Ford Performance -insinöörit ovat hienosäätäneet näiden kahden ominaisuuden välisen tasapainon siten, että pito on optimaalinen kuivilla ja tasainen märillä alustoilla.

“Performance-mallien kuljettajat tietävät ”yhden pyörän spinnauksen”, eli mitä tapahtuu, kun kaarteesta poistutaan nopeasti ja sisäkaarteen pyörän liian suuri vääntömomentti saa pyörän sutimaan ja menettämään pidon.”, sanoo Roeks. “Olemme kehittäneet uuden Fiesta ST:n mekaanista tasauspyörästön lukkoa (LSD) siten, että se toimii saumattomasti parannellun dynaamisen kaarreajon hallintajärjestelmän kanssa ja takaa mahdollisimman luonnollisen pidon ’polttamatta’ ylimääräistä vääntömomenttia jarruja käyttämällä.”

Jousituksen juhlaa

Fordin insinöörien kehittämät ja Fordin patentoimat voimaa ohjaavat jouset parantavat uuden Fiesta ST:n takajousituksen vakautta, ketteryyttä ja reaktiivisuutta. Tämä parantaa ajotuntumaa ja takaa poikkeuksellisen hauskan ajokokemuksen.

Ainutlaatuisen jousitusjärjestelmän edut:

  • terävämpi kaarreajo ja nopeampi vaste ohjaukseen ja suunnan muutoksiin
  • 10 kg kevyempi kuin Watting-linkitysratkaisu, jota käytetään yleensä jäykkyyden parantamiseen
  • yhteensopiva perinteisten jousituksen vaimentimien kanssa
  • ei heikennä käyttö- tai ajomukavuutta.

Fordin kehittämät voimaa ohjaavat jouset on kylmämuovattu, mikä parantaa niiden vahvuutta ja kestävyyttä. Jousissa on vaihteleva kaltevuus ja halkaisija, ja ne on kehitetty erityisesti uutta Fiesta ST:tä varten.

Lisäksi älykkäässä jousitusjärjestelmässä on Tennecon kaksinkertainen putkivaimennin auton etuosan iskunvaimentimissa ja yksinkertainen putkivaimennin takaosan iskunvaimentimissa. Järjestelmässä on hyödynnetty RC1-venttiiliteknologiaa, joka tuottaa taajuudesta riippuvan vaimennuksen. Tämä parantaa korin hallintaa menettämättä kuitenkaan ajomukavuutta suurillakaan nopeuksilla. Takaosan jousituksen jäykkyys on 1,400 Nm/deg, eli se on jäykin kaikista Ford Performance -malleista.

“Teimme kolminkertaisen määrän jousitustestejä ennen kuin löysimme asetuksen, joka takaa ST-mallilta vaadittavan jännittävän ajokokemuksen, mutta on myös miellyttävä jokapäiväiseen ajoon”, sanoo Roeks. “Auton älykkäät vaimentimet säätyvät automaattisesti sopeuttaakseen auton ajoradan epätasaisuuksiin silloin, kun vaimennukselle on pienempi tarve, kuten moottoritiellä ajettaessa, mutta säätyvät taas takaisin optimaaliselle pitokyvylle vauhdin noustessa.”

Erinomainen liikkeellelähtökyky

Lisävarusteena saatavan ja vain ratakäyttöön kehitetyn liikkeellelähdön hallintatoiminnon ansiosta uuden Fiesta ST:n kuljettajat voivat olla tyytyväisiä aina nopeaan liikkeellelähtöön.

Liikkeellelähdön hallintatoiminnon käyttö on helppoa. Kuljettaja voi käyttää sitä ohjauspyörän säädinten avulla, jolloin toiminnon graafinen näyttö aktivoituu 4,2 tuuman mittaristossa. Kun kaasupoljin pidetään kokonaan painettuna, toiminto ohjeistaa järjestelmää nostamaan moottorin kierroslukua ja pitämään sen automaattisesti tietyllä tasolla. Näytössä näkyvän mittarin täyttyminen osoittaa, milloin auto on valmis liikkeellelähtöä varten.

Kun kytkin vapautetaan kokonaan, liikkeellelähtö tapahtuu optimoidusti tehoa ja vääntömomenttia välittävien järjestelmien, kuten sähköisen ajonvakautuksen (ESC), luistoneston, dynaamisen kaarreajon hallintajärjestelmän ja ohjaustehostuksen, avulla.

Valittavissa olevat ajotilat tekevät uudesta Fiesta ST:stä entistä monipuolisemman. Niillä kuljettaja voi optimoida ajonautinnon sekä viedessään lapsia kouluun että rata-ajossa:

  • Normal-tilassa moottorin kartoitus, luistonesto, sähköinen ajonvakautus ESC, aktiivinen pakoventtiili ja sähköinen ohjaustehostin (EPAS) antavat luonnollisen vasteen ja selkeän ajotuntuman.
  • Sport-tilassa moottorin kartoitus ja kaasupolkimen vaste terävöityvät, ja sähköinen ohjaustehostin reagoi tehokkaammin mahdollistaen tarkemman hallinnan nopeassa maantieajossa. Aktiivinen pakoääniventtiili avautuu ja vahvistaa urheilullisia pakoääniä ja moottorin ääntä ohjaamossa.
  • Track-tilassa kaikki auton dynamiikka säädetään mahdollisimman nopeita kierrosaikoja silmällä pitäen; luistonesto poistetaan käytöstä ja ajonvakautusjärjestelmä sallii tavallista enemmän luistoa rata-ajoa varten.

Kolmitasoisen ajonvakautusjärjestelmän voi kytkeä toimimaan kaikissa tilanteissa, sallimaan jonkin verran luistoa tai sen voi ottaa kokonaan pois päältä.

Ford Performance -mallin urheilullisuutta lisää myös mittatilaustyönä tehty olka-akseli, ainutlaatuinen EPAS-kalibrointi ja ohjaussuhde 12:1 – nopeampi kuin missään muussa Ford Performance -mallissa ja 14 prosenttia nopeampi kuin edellisen sukupolven Fiesta ST200 -mallissa – sekä erittäin tehokas jarrujärjestelmä, jossa on 278 mm:n tuuletetut etujarrulevyt ja 253 mm:n kiinteät jarrulevyt takana.

Kuljettajat voivat hyödyntää uuden Fiesta ST:n teknologioita aina Ford Performancen huolellisesti kehitetystä ajoasennosta optimaaliseen auton hallintaan ja vakauteen. Kuljettajan istuimen selkänojan kulmaa ja istuinosan kallistusta voi säätää ainutlaatuisella tavalla

Korkea vakiovarustetaso ja tyylikästä viimeistelyä

Täysin uusi Fiesta ST on saatavilla heti lanseerauksesta lähtien sekä kolmi- että viisiovisena, ja ST:lle ominaisella sporttisella viimeistelyllä. Auton vakiovarustelu on erittäin kattava, ja siihen kuuluu muun muassa suuri takaspoileri, kaksoispakoputki, ST-korinmuotoilusarja, urheilullinen ja 10 mm madallettu jäykistetty alusta, 18" koneistetut kevytmetallivanteet, ajotilavalinta (Normal / Sport / Track) sekä kattava turvavarustelu mm. etuturvatyynyt, sivuturvatyynyt edessä, turvaverho edessä ja takana, turvavöiden esikiristimet ja voimanrajoittimet reunapaikoilla, niskatuet kaikilla istuimilla. Valinnaisvarusteena on saatavissa mm. LED-ajovalot ja avattava panoraamakatto.

Ulkoväreihin kuuluvat Frozen White, Magnetic, Moondust Silver, Performance Blue, Race Red, Shadow Black ja Silver Fox, ja sisätiloissa on vakiovarusteena tukevat Recaro-istuimet, ST-vaihdekepin nuppi sekä tasapohjainen ohjauspyörä, jonka tikkaus toistuu nahkaisessa käsijarruvivussa ja vaihdekepin suojuksessa.

Vakiovarusteena tarjottavan SYNC 3-tietoviihdejärjestelmän ja sen 8-tuumaisen näytön avulla Fiesta ST:n kuljettajat voivat hallita äänentoistoa, navigointia ja järjestelmään yhdistettyjä älypuhelimia yksinkertaisilla äänikomennoilla. KorkealaatuinenB&O PLAY Sound System tarjoaa ylellisen audiokokemuksen.

Vakiona saataviin kuljettajaa avustaviin teknologioihin kuuluvat Kaistanpitoavustin, Kaistavahti ja vakionopeudensäädin ajonopeuden rajoittimella, tuulilasinpyyhkijät sadetunnistimella, automaattiset ajovalot, automaattiset kaukovalot sekä liikennemerkkien tunnistus.

”Täysin uusi Fiesta ST osoittaa kuljettajille, mitä Ford tarkoittaa sanoessaan, että ST on lyhennys sanoista Sports Technologies”, Roeks sanoo. ”Jokainen tämän auton suorituskykyä parantava ominaisuus on nostettu innovaatioiden voimin uudelle tasolle.”

# # #

* Ilmoitetut polttoaineen/energian kulutusluvut ja CO2-päästöarvot on mitattu Euroopan komission direktiivien (EC) 715/2007 ja (EC) 692/2008 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt on määritelty ajoneuvotyypin, ei yksittäisen auton mukaan. Käytetty testaustapa mahdollistaa vertailtavuuden eri autotyyppien ja valmistajien välillä. Todellisessa käytössä polttoaineen kulutus voi vaihdella johtuen (yksilöllisistä) auton asetuksista, ajokäyttäytymisestä, käytössä olevista teknisistä varusteista kuten ilmastoinnista ja muista mahdollisista ei-teknisistä tekijöistä. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure -testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. Se on uusi ja totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP korvaa kokonaan New European Drive Cycle -syklin (NEDC), joka on nykyinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.

Uutiset

Tarjoukset

Katso kaikki viimeisimmät tarjoukset Auto-Kilta Oy Lappeenranta

Uutiset

Katso kaikki viimeisimmät uutiset Auto-Kilta Oy Lappeenranta